Do końca 2024 roku, pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Po wymianie tachografów wszystkie ciężarówki w transporcie międzynarodowym będą posiadały funkcję zdalnego odczytu oraz śledzenia satelitarnego.

Brzmi wspaniale, prawda? Ale jak to będzie wyglądało w polskiej rzeczywistości?

Sprawdziliśmy punkty wymiany tachografów w całej Polsce. Przeprowadziliśmy porównanie cen wymiany tachografów oraz czas realizacji usługi. Przyjęliśmy 10 pojazdów jako średnią liczbę pojazdów w firmach transportowych w Polsce i na tym zapytaniu uzyskaliśmy uśrednioną wycenę usług. Ceny wahają się w zależności od modelu pojazdu, wyposażenia aktualnego tachografu i ilości pojazdów, w których dokonamy wymiany. Sprawdźcie mapę punktów, którą dla Was przygotowaliśmy.

Ustawodawca najpierw obliguje nas do wymiany tachografu, a jak tego nie zrobimy, to możemy spodziewać się sankcji. Brak wymiany będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości  10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.

– Właściciele firm transportowych są zdziwieni, że ten termin się już zbliża. Niektóre firmy transportowe jedynie dzwonią z zapytaniem o wycenę, bez konkretnego umówienia się na wymianę. Serwisanci z punktów wymiany przewidują, że pod koniec roku, kiedy firmy transportowe zaczną masowo umawiać się na wymianę, będzie ogromny tłok i możemy nie zdążyć.  Niektórzy właściciele punktów nie mają na stanie większej ilości tachografów i na każdą jednorazową usługę, w której jest wymiana dużej ilości pojazdów muszą złożyć odpowiednie zamówienie. Poza tym, może ich po prostu zabraknąć na magazynach, ponieważ producenci tachografów już dzisiaj mają wątpliwości czy zdążą wyprodukować odpowiednią ich liczbę na Europę – mówi Daria Trznadel z MaWo Group.

Warto zasugerować spóźnialskim, że pod koniec roku ceny tachografów z pewnością wzrosną, a czas ich wymiany się mocno wydłuży. Serwisanci z całej Polski namawiają na wymianę tachografów właśnie teraz, bo nie ma kolejek, a ceny są najkorzystniejsze.

Ten przepis o wymianie tachografów jest przygotowany pod kontrolę powrotów pojazdu na bazę, które to powroty uważam za totalną głupotę. Natomiast kierowcy będą musieli pilnować wydruków – paragonów dotyczących dłuższego okresu. A już dzisiaj przy 28 dniach stanowi to niemały problem.  Najwięcej problemów z tą zmianą będą miały te firmy transportowe, w których praca nie jest poukładana zgodnie z obowiązującymi przepisami. A konsekwencją będą częstsze kontrole w przedsiębiorstwach i wzrost kosztów firmowych – wyjaśnia Mariusz Frąc, prezes MaWo Group, specjalista ds. rozwoju polskiego rynku transportowego.                    

Serwisanci zajmujący się wymianą tachografów!

Jeśli chcecie przekazać nam informację dotyczące aktualnej sytuacji w swoim punkcie, to zapraszamy do kontaktu przez www.mawogroup.pl

Zaglądajcie regularnie na naszą mapę pokazującą przykładowy punkt wymiany urządzenia, średnią cenę i czas oczekiwania na wymianę. Będą aktualizację.

miastocena netto za 1 pojazd (nowy tachograf+ usługa wymiany)czas wykonania usługi- 10 pojazdów
WARSZAWA50003 dni
KONIN4350 -45009 dni
SZCZECIN50001 dzien 
GORZÓW WLKP.50001 dzień
ZIELONA GÓRA45001 dzien 
LEGNICA50002 dni
WROCŁAW42001 dzień
GLIWICE45001 dzien 
KATOWICE45001 dzień
KRAKÓW45002-3 dni 
KIELCE45001-2 dni
RZESZÓW4500-5500 1-2 dni
LUBLIN5000-55002 dni
SIEDLCE4500- 52002-3 dni
BIAŁYSTOK4500-49005 dni 
SUWAŁKI40001-2 dni
OLSZTYN45005 dni 
TORUŃ (Lubicz Górny)40002 dni
KWIDZYN50002-3 dni
CHOJNICE3000-50005 dni
GDAŃSK43001 dzień
POZNAŃ4500-50002 dni
ŁÓDŹ4600-48005 dni