Zalecamy wymianę tachografów jak najszybciej. Możemy nie zdążyć pod koniec tego roku. Pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Po wymianie tachografów wszystkie ciężarówki w transporcie międzynarodowym będą posiadały funkcję zdalnego odczytu oraz śledzenia satelitarnego.
Jak wygląda sytuacja w polskich punktach serwisowych?
Sprawdziliśmy punkty wymiany tachografów w całej Polsce. Przeprowadziliśmy porównanie cen wymiany tachografów oraz czas realizacji usługi. Przyjęliśmy 10 pojazdów jako średnią liczbę pojazdów w firmach transportowych w Polsce i na tym zapytaniu uzyskaliśmy uśrednioną wycenę usług. Ceny wahają się w zależności od modelu pojazdu, wyposażenia aktualnego tachografu i ilości pojazdów, w których dokonamy wymiany. Sprawdźcie mapę punktów, którą dla Was przygotowaliśmy.
Ustawodawca najpierw obliguje nas do wymiany tachografu, a jak tego nie zrobimy, to możemy spodziewać się sankcji. Brak wymiany będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.
– Właściciele firm transportowych są zdziwieni, że ten termin się już zbliża. Wiem, że są firmy które umawiają się na wymianę dopiero na grudzień. Niektóre firmy transportowe jedynie dzwonią z zapytaniem o wycenę, bez konkretnego umówienia się na wymianę. Serwisanci z punktów wymiany przewidują, że pod koniec roku, kiedy firmy transportowe zaczną masowo umawiać się na wymianę, będzie ogromny tłok i możemy nie zdążyć. Niektórzy właściciele punktów nie mają na stanie większej ilości tachografów i na każdą jednorazową usługę, w której jest wymiana dużej ilości pojazdów muszą złożyć odpowiednie zamówienie. Poza tym, może ich po prostu zabraknąć na magazynach, ponieważ producenci tachografów już dzisiaj mają wątpliwości czy zdążą wyprodukować odpowiednią ich liczbę na Europę – mówi Daria Trznadel z MaWo Group.
Grupa naszych klientów chce pozbyć się starych pojazdów i wymienić je na nowe z zamontowanym, już aktualnym tachografem, aby uniknąć kosztów związanych z wymianą tachografu. Znam firmy, które rezerwują tachografy, ale ich nie wymieniają. Liczą, że tachografy czekają w serwisach. Aktualnie ceny za wymianę tachografów spadły ze względu na brak zainteresowania ze strony klientów. Zdaniem serwisantów ceny w tym momencie są bardzo atrakcyjne, a niedługo na pewno będą rosły. Naprawdę nie warto zwlekać – namawia do szybszej wymiany tachografów Mariusz Frąc, prezes MaWo Group.
Warto zasugerować spóźnialskim, że pod koniec roku ceny tachografów z pewnością wzrosną, a dodatkowo czas ich wymiany mocno wydłuży się. Serwisanci z całej Polski namawiają na wymianę tachografów właśnie teraz, bo nie ma kolejek, a ceny są najkorzystniejsze.
miasto | cena netto za 1 pojazd (nowy tachograf+ usługa wymiany) | czas wykonania usługi- 10 pojazdów |
WARSZAWA | 5000 | 3 dni |
KONIN | 4350 -4500 | 9 dni |
SZCZECIN | 5000 | 1 dzien |
GORZÓW WLKP. | 5000 | 1 dzień |
ZIELONA GÓRA | 4500 | 1 dzien |
LEGNICA | 5000 | 2 dni |
WROCŁAW | 4200 | 1 dzień |
GLIWICE | 4500 | 1 dzien |
KATOWICE | 4500 | 1 dzień |
KRAKÓW | 4500 | 2-3 dni |
KIELCE | 4500 | 1-2 dni |
RZESZÓW | 4500-5500 | 1-2 dni |
LUBLIN | 5000-5500 | 2 dni |
SIEDLCE | 4500- 5200 | 2-3 dni |
BIAŁYSTOK | 4500-4900 | 5 dni |
SUWAŁKI | 4000 | 1-2 dni |
OLSZTYN | 4500 | 5 dni |
TORUŃ (Lubicz Górny) | 4000 | 2 dni |
KWIDZYN | 5000 | 2-3 dni |
CHOJNICE | 3000-5000 | 5 dni |
GDAŃSK | 4300 | 1 dzień |
POZNAŃ | 4500-5000 | 2 dni |
ŁÓDŹ OPOLE |
4600-4800 4200 |
5 dni 1 dzień |