Wbrew niektórym opiniom, firm trasnportowych i pracowników delegowanych do pracy w EU nie rejestruje się na platformie IMI. Służy do tego osobny portal zgłoszeń delegowania.

System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym IMI (z j. ang. Internal Market Information System) służy do bezpiecznej wymiany informacji między administracjami krajowymi państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a także Komisją oraz organami, urzędami i agencjami Unii. Jego podstawową zaletą jest wiarygodność, bezpieczeństwo i wielojęzyczna obsługa. Zawiera rejestr instytucji i baz danych w każdym kraju członkowskim. Dzięki niemu komunikacja jest łatwiejsza, szybsza i co już wspomniano, bezpieczna.

Jednak w tym systemie nie są obsługiwane przedsiębiorstwa transportowe. Spadły na nie nowe obowiązki, związane z wejściem Pakietu Mobilności. Przewidziano, że może się to wiązać ze zwiększonym ruchem w sieci i dlatego stworzono specjalny portal dla tej branży.

Właściciele firm nie są zadowoleni. Przyzwyczaili się do starego systemu. Teraz jest nowy, który obowiązuje w całej UE i należy zgłaszać w nim na wszystkie 27 krajów. Dodatkowo wychodzi zamieszanie np. we Francji, gdzie służby kontrolne w większości przypadków żądają od kierowców w dalszym ciągu starych zgłoszeń. Powtarza się opinia, że wprowadzili zmiany, na które sami naciskali, a nie dostosowują się do nich – komentuje Paulina Manget, ekspertka od europejskich zgłoszeń w MaWo Group.

Dla firm transportowych

Do rejestracji zgłoszeń delegowania służy Portal zgłoszeń delegowania (z j. ang. RoadTransport Posting Declaration portal). Uruchomiono go 2 lutego 2022 r. Wprowadzając wymagane dane, użytkownik tworzy zgłoszenie delegowania.

Tu link do polskiej wersji strony zgłoszeniowej w obszarze „transport samochodowy” (taką przyjęto nazwę): https://www.postingdeclaration.eu/landing. Dla użytkowników, którzy pierwszy raz zgłaszają pracowników, konieczne jest założenie konta. Kto jeszcze nie musi zgłaszać takowych, ale spodziewa się tej czynności w przyszłosci, może skorzystać z wersji testowej: https://www.postingdeclaration-training.eu/landing

Zgodnie z wymogami unijnymi, obie strony mają także wersje polskojęzyczne. 

Na portalu są dostępne filmy szkoleniowe we wszystkich językach, a także bardzo pomocna zakładka z najczęściej zadawanymi pytaniami: https://www.postingdeclaration.eu/help. Jest również dostępna infolinia, gdzie można zadawać pytania.

Jedyne plusy na ten moment są takie, że nie ma potrzeby wyposażać kierowcę w całą teczkę dokumentów tj. umowy o pracę, potwierdzenia wypłaty wynagrodzeń, zapisów płacowych oraz nie trzeba tłumaczyć tych dokumentów na kilka języków. Jednakże w tej kwestii nie wszystkie kraje się dostosowały do tego przepisu. Mieliśmy już sygnały, że np. Czechy w dalszym ciągu wymagają umowy o pracę tłumaczonej na język czeski. Myślę, że w przyszłości IMI ułatwi i usprawni przeprowadzanie kontroli. Teraz cała kontrola ma odbywać się na poziomie wymiany informacji i dostarczania dokumentów przez interfejs IMI. Na wyraźny wniosek służb kontrolnych danego kraju, przewoźnik zobowiązany będzie wysłać wskazane dokumenty, które mają dotyczyć konkretnej operacji transportowej w określonym czasie – podsumowuje ekspertka MaWo Group.

 

Informacje praktyczne pod linkiem:

https://www.etransport.pl/wiadomosc,66366,gdzie_rejestrowac_pracownikow_delegowanych.html